Ubrania firmowe

Jakie są metody znakowania odzieży firmowej?

Jakie są metody znakowania odzieży firmowej?

Odzież pracownicza to niezwykle istotny element wizerunku przedsiębiorstwa opartego na pracy z klientami. Szczególnie pracownicy bezpośredniej obsługi muszą prezentować się profesjonalnie i już na pierwszy rzut oka wzbudzać zaufanie. Właściciele biznesów coraz częściej wprowadzają jednolity dress code lub wyposażają załogę w ubrania firmowe z nadrukami. Firmy zajmujące się wykonywaniem nadruków wychodzą naprzeciw potrzebom klientów, oferując różne metody znakowania odzieży firmowej. Na jakie warto zwrócić szczególną uwagę?

Odzież firmowa z nadrukiem – przede wszystkim jakość! 

Niezależnie od tego jakim nadrukiem zdecydujemy się oznakować odzież dla pracowników, podstawą jest jakość samego ubrania. Nawet najlepiej wykonany nadruk nie będzie prezentował się estetycznie jeśli zostanie naniesiony na najniższej klasy koszulkę. Bluza firmowa uszyta i oznakowana jak najtaniej? To żadna oszczędność – wkrótce trzeba będzie zainwestować w następną, bo pierwsza nie wytrzyma intensywnej eksploatacji!

Ubrania mające stworzyć profesjonalny wizerunek pracownika są niezwykle istotne zwłaszcza na stanowiskach powiązanych z bezpośrednia obsługą klienta. T-shirty z nadrukami nie powinny mieć widocznych szwów i odstających nitek – wbrew temu co myślą niektórzy, takie detale naprawdę rzucają się w oczy! Warto zwrócić uwagę także na dopasowanie fasonu do sylwetki pracownika. 

Odzież firmowa musi ponadto cechować się przewiewnością – nie zapewniają jej słabej jakości sztuczne tkaniny. Lepiej by klient zapamiętał doskonałą obsługę, a nie przepoconą koszulkę pracownika! Nie trzeba rzecz jasna wspominać o tym, że bluza firmowa, kamizelka i każdy inny element odzieży musi być zawsze czysty i wyprasowany. 

Jeśli chodzi o odzież roboczą – na przykład ochronną – estetyka schodzi oczywiście na bardzo daleki plan. Ubrania robocze mają zapewniać bezpieczeństwo, być dostosowane do rodzaju pracy oraz potrzeb pracownika. Ich zapewnienie to obowiązek pracodawcy! Ubraniom roboczym dobrej jakości poświęciliśmy osobny artykuł: https://bhp-zak.pl/ubrania-robocze-dobrej-jakosci-jak-wybrac-najlepsze/.

Zanim złożymy hurtowe zamówienie na koszulki pod nadruki, warto poprosić producenta o przysłanie jednej sztuki. Pozwoli nam to samodzielnie zweryfikować jakość szwów, to jak odzież reaguje na kontakt z detergentami oraz przetestować wygodę i przewiewność dosłownie na własnej skórze. 

Sitodruk

Sitodruk to najpopularniejsza metoda znakowania odzieży firmowej i nie tylko. Do naniesienia wzoru potrzebny jest szablon (nazywany matrycą) oraz siatka sitodrukowa. Szablon jest przygotowywany specjalnie na potrzeby projektu – wobec tego opłaca się stawiać na tę metodę gdy planujemy zamówić przynajmniej 20 sztuk. Technika wykonania jest prosta – za pomocą szablonu zakrywa się część materiału która ma pozostać wolna od farby a następnie ,,wylewa” ją przez siatkę. Można nawet zrobić to ręcznie. Firmy tworzące nadruki na odzieży firmowej mają oczywiście specjalny sprzęt – prasę sitodrukową – umożliwiającą realizację projektów w ilościach hurtowych, ponadto ta technika pozwala ponadto na zadrukowanie dużych powierzchni.

Niezależnie od barwy ubrania uzyskany efekt będzie bardzo estetyczny. Nawet czarna koszulka nie będzie przebijała przez wzór, ponieważ w procesie jego nanoszenia stosuje się specjalny biały podkład. Dużą zaletą sitodruku jest także fakt, że można go nanieść na różne tkaniny – nie tylko ubraniowe, ale na przykład na plastik.

Wzory wykonane metodą sitodrukową cechuje ogromna trwałość. Z pewnością sitodruk sprawdzi się tam, gdzie konieczne jest pranie w bardzo wysokich temperaturach – nie jest mu straszne mu nawet 80 stopni Celsjusza. Nadruk nie wyblaknie także pod wpływem promieni słonecznych ani detergentów.

Termotransfer

Termotransfer to opcja opłacalna już przy niskich nakładach. Wykorzystuje się tutaj folie flex i flock. Wzory są wycinane na ploterze, a następnie cała folia zostaje wprasowana w ubranie przy użyciu wysokiej temperatury – firmy wykonujące nadruki posiadają do tego specjalne prasy termotransferowe. 

Wzory wykonywane przy użyciu termotransferu cechuje jednobarwność, ale nie oznacza to, że nadruki nie mogą być ciekawe i przykuwające uwagę. Na rynku dostępne są folie w metalicznych barwach, wariantach brokatowych, holograficznych czy odblaskowych. Oczywiście, stosując w projekcie kilka różnych folii można uzyskać barwny wzór (chociaż wciąż bez przejść tonalnych), ale po prostu istnieją bardziej opłacalne metody uzyskiwania kolorowych nadruków. Kreatywność w temacie barw jest ponadto ograniczona paletą kolorystyczną, ale zwykle nie jest to przeszkodą gdy chodzi o znakowanie odzieży firmowej. Na tego typu projekty składa się zwykle logo i nazwa przedsiębiorstwa. Nic dziwnego – wybujałe estetycznie ubrania firmowe mogą paradoksalnie robić złe wrażenie na klientach. Jak wiadomo, najbardziej elegancka jest prostota, a profesjonalny pracownik powinien wyglądać skromnie i schludnie.

Folia flex a flox – czym się różnią? Typ flex jest gładki, a folia flox ma mechatą strukturę przypominającą zamsz, co może stworzyć interesujący efekt estetyczny – wszystko jest kwestią gustu. Ponadto, flox cechuje się mniejszą elastycznością i jest grubsza niż typ flex.

Haft komputerowy

Za wykonywaniem wzorów techniką haftu komputerowego stoi mechaniczna hafciarka. Projekt jest naszywany na materiał – stosuje się do tego bardzo wytrzymałe nici dostępne w szerokiej palecie kolorystycznej. Ze względu na to, że wzór nie jest drukowany a faktycznie naszywany, metoda haftu komputerowego sprawdzi się przy grubszych tkaninach, jak na przykład polar z którego często wykonuje się zimowe bluzy firmowe. Haft może zostać naniesiony także na czapki reklamowe, koce bądź ręczniki stanowiące wyposażenie hotelu. Zastosowanie tej techniki znakowania odzieży to bardzo dobry pomysł szczególnie gdy element garderoby będzie często prany – haft komputerowy jest bowiem niezwykle trwały.

Odzież firmowa to nie tylko koszulki, bluzy i kamizelki z nadrukami. Gdy w grę wchodzi znakowanie eleganckich ubrań, najlepiej postawić właśnie na haft komputerowy. To on najlepiej zaprezentuje się na białej koszuli menadżera sali lub szykownej sukience hostessy. 

Sublimacja 

Technika sublimacyjna polega na wtapianiu barwnika w tkaninę. Zarezerwowana jest dla ubrań w kolorze białym – ze względu na to, że nadruki wykonane techniką sublimacji przebijają, tylko najjaśniejszy wariant odzieży umożliwia osiągnięcie zadowalającego efektu estetycznego. Ponadto, taki nadruk może być naniesiony tylko na materiale zawierającym przynajmniej 60-70% poliestru.

Sublimacja gwarantuje świetną trwałość nadruku – tak wykonanemu wzorowi niestraszne częste pranie! Ta technika umożliwia nanoszenie wielokolorowych, urozmaiconych estetycznie projektów W dodatku, wzoru nie da się wyczuć w dotyku – niektóre osoby bardzo nie lubią wypukłych wzorów – a zadrukowane miejsce pozostaje przewiewne.

Metody znakowania ubrań firmowych – jaką wybrać?

Jaka metoda znakowania odzieży firmowej sprawdzi się najlepiej? Wszystko zależy od potrzeb. Przy dużych nakładach warto postawić na sitodruk – nie bez powodu należy on do najpopularniejszych technik. Termotransfer to dobry wybór przy prostych kolorystycznie projektach jak nadruki z logo i nazwą firmy. Opłaca się już od jednej sztuki. Haft komputerowy to najbardziej estetyczna metoda nadruku, doskonale prezentująca się na eleganckich częściach odzieży. Metoda sublimacyjna, pomimo dużych ograniczeń może być dobrym wyborem gdy zależy nam na walorach estetycznych – białe tło stwarza duże pole do kreatywności!

W Twojej branży ubrania firmowe przechodzą wyjątkowo ciężkie próby? Najtrwalszym metodom znakowania odzieży roboczej poświęcilismy osobny artykuł – sprawdź tutaj: https://bhp-zak.pl/odziez-robocza-z-nadrukiem-jaka-metoda-znakowania-wytrzyma-w-trudnych-warunkach/.

Publikacja Redakcja BHP Żak

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *